De markt voor zero-emissie vrachtwagens groeit stevig door in 2024. Het tweede kwartaal bracht een recordaantal registraties en een stijgend marktaandeel, terwijl bedrijven zich voorbereiden op de aankomende Zero-Emissie Zones in 2025. In deze update vind je de nieuwste cijfers, informatie over subsidies voor laadinfrastructuur en emissievrije trucks, en inzichten in de ontwikkelingen binnen duurzaam transport.
Marktupdate eTrucks
Begin september deelde Johnny Nijenhuis in zijn eTrucks Academy Newsletter een informatieve update over de huidige status van de eTruck markt.
Het tweede kwartaal van 2024 laat een mooie groei zien in de zero-emissie vrachtwagenmarkt. April was een recordmaand met 69 nieuwe registraties, terwijl mei en juni met 58 en 53 voertuigen net iets lager uitkwamen. In totaal werden er dit kwartaal 180 emissievrije trucks geregistreerd, wat het totaal voor de eerste helft van het jaar op 315 brengt.
Deze groei vertaalt zich ook in een hoger marktaandeel. Waar het eerste kwartaal van 2024 nog op 3,12% uitkwam, bereikte het tweede kwartaal een marktaandeel van 4,45%. Het gemiddelde marktaandeel voor de eerste helft van 2024 komt daarmee op 3,76%. Als de trend doorzet, zou 2024 kunnen afsluiten met een marktaandeel van 4,5% voor zero-emissie vrachtwagens, wat neerkomt op circa 712 nieuwe emissievrije trucks op de weg.
Volvo blijft marktleider met 57,8% van de zero-emissie registraties in de eerste helft van het jaar, gevolgd door Mercedes-Benz en Renault. Qua type vrachtwagens zien we een divers aanbod, met trekkers en speciale uitvoeringen zoals temperatuurgeregelde voertuigen en kippers.
Met ambitieuze doelstellingen voor 2025 in zicht en steeds meer merken die hun aanbod uitbreiden, ligt de markt voor zero-emissie vrachtwagens op koers voor verdere groei. Bekijk voor meer informatie en details zeker even zijn nieuwsbrief.
Subsidie update
In deze en afgelopen maand zijn de aanvraagperiodes van een drietal subsidies geopend: de SPRILA, SPULA en AanZET subsidie. Benieuwd naar een update van deze subsidies? Check ze hieronder:
Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur (SPRILA)
De aanvraagperiode voor de SPRILA subsidie werd op 24 september geopend. Niet geheel onverwacht is het budget voor DC-laadstations al snel overschreden en is meer dan het dubbele van het budget aangevraagd. Het goede nieuws is wel dat er nog voldoende budget over is voor AC-laadstations. Mocht je als bedrijf dus nog geen gebruik maken van deze regeling maar kom je er wel voor in aanmerking, dan is dit je kans om de subsidie nog aan te vragen!
Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur (SPULA)
Sinds 1 oktober is ook de subsidieregeling voor publieke laadinfrastructuur aan te vragen. De SPULA stelt bedrijven in staat om de uitrol van publiek toegankelijke laadlocaties te versnellen. Per tweecijferig postcodegebied wordt er hier maximaal 3 keer subsidie toegekend. Tot nu toe is er nog iets minder dan 50% van het budget van €15.000.000 beschikbaar. De einddatum van de aanvraagperiode is 31 december 2024, nog genoeg tijd dus om hier een beroep op te doen als je een publiek toegankelijke locatie laadinfrastructuur aan wilt leggen.
Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET)
Naast de SPULA regeling is de aanvraagperiode voor de AanZET subsidie ook op 1 oktober geopend en was een week lang aan te vragen. De Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET) is voor ondernemers en non-profitorganisaties die een nieuwe, volledig emissieloze (uitstootvrije) vrachtauto willen kopen of financial-leasen. Voor deze ronde was een budget beschikbaar gesteld van €22.228.000 maar deze was op 2 oktober al met meer dan 8 miljoen overtekend. Voor de aanvragers van 2 oktober vindt er een loting plaats. Mocht je nou misgegrepen hebben tijdens deze ronde, dan volgt er op 28 januari 2025 een nieuwe openstelling. Het budget voor deze ronde wordt later dit jaar bekend.
Zero-Emissie Zones: Bereid je Voor op 2025
Vanaf 2025 voeren twintig Nederlandse gemeentes de eerste Zero-Emissie (ZE) zones in. In deze gebieden zijn alleen emissievrije voertuigen toegestaan, wat betekent dat voertuigen op fossiele brandstoffen straks worden geweerd uit delen van de binnensteden. Deze ZE-zones maken deel uit van de bredere doelstelling om de luchtkwaliteit in stedelijke gebieden te verbeteren en de CO₂-uitstoot in het verkeer aanzienlijk te verminderen.
Voor veel ondernemers, vooral in de bouw en logistiek, brengt deze verandering echter ook onzekerheid met zich mee. De investeringen in nieuwe emissieloze voertuigen en de bijbehorende laadinfrastructuur zijn vaak hoog, terwijl de terugverdientijd voor veel bedrijven nog onzeker is. Bovendien verschillen de implementatieplannen per gemeente, wat extra complexiteit toevoegt aan de planning en investeringsbeslissingen van bedrijven die in meerdere steden actief zijn.
Hoewel sommige gemeentes mogelijk overwegen de invoering van ZE-zones uit te stellen vanwege de impact op het lokale bedrijfsleven, blijft het verstandig voor bedrijven om nu al te anticiperen op deze overgang. Ondernemers die vroegtijdig investeren in elektrische voertuigen en laadinfrastructuur zijn niet alleen klaar voor de toekomst, maar kunnen zich ook onderscheiden in de markt door een voorsprong te nemen in duurzaam en emissievrij transport.