Wat zijn HBE's en waarom zijn ze belangrijk?

In de dynamische wereld van de transportsector zien we de groene transitie steeds dichterbij komen. De Hernieuwbare Brandstofeenheden (HBE’s), een door de Nederlandse overheid in 2015 geïntroduceerd systeem, spelen hierbij een cruciale rol. Dit systeem is ontworpen om bedrijven die fossiele brandstoffen verkopen te stimuleren hun CO2-uitstoot te compenseren en te investeren in duurzame alternatieven. De financiële middelen die vrijkomen via de aankoop van HBE’s, worden geïnvesteerd in de productie van groene energiebronnen. Dit versnelt niet alleen de ontwikkeling en adoptie van duurzame technologieën, maar maakt ook de weg vrij voor een breed scala aan innovatieve groene projecten. Dit draagt allemaal bij aan het behalen van de klimaatdoelen in 2030.

Meer weten? Neem contact met ons op!

Hoe werkt het HBE-systeem?

Elk jaar moeten bedrijven die fossiele brandstoffen verkopen, zoals benzine of diesel, een bepaald aantal HBE’s hebben. De hoeveelheid benodigde HBE’s is direct gekoppeld aan de hoeveelheid brandstof die ze verkopen. Simpel gezegd, hoe meer brandstof er verkocht wordt, hoe meer HBE’s ze nodig hebben. De bedrijven kunnen deze HBE’s deels zelf genereren door hun productieprocessen te vergroenen. Echter, in veel gevallen moeten ze HBE’s inkopen van derde partijen die zich toeleggen op de productie van groene brandstoffen en energie.

Lorry Cargo Transport Delivery in motion, United Kingdom M1 Moto
tankstation_sanderman_rijssen

HBE’s verzamelen via Lanova Laadpalen

Tegenwoordig kun je ook HBE’s verzamelen met laadpalen die op een bedrijfslocatie staan. Dit biedt kansen om je investering in een (snel)lader terug te verdienen. Op het moment dat er op jouw bedrijventerrein elektrische voertuigen opgeladen worden en er hiermee dus groene energie geleverd wordt, beloont de overheid je hiermee in de vorm van HBE’s.

Net als bij aandelen varieert de prijs van een HBE. De afgelopen drie jaar was de prijs van een HBE gemiddeld €12,35. Hoe snel je deze krijgt hangt ervan af of je reguliere netstroom gebruikt of zelf opgewekte energie. In het geval van netstroom krijg je voor elke 174 kWh een HBE; per kWh ruim 7 cent. Als je een personenwagen 225 dagen per jaar zou opladen met 40 kWh per dag, zou dit je €630 opleveren. Bij een vrachtwagen is het zelfs al snel €17,50 per volle accu als je netstroom gebruikt.

In het geval van zelf opgewekte stroom verdien je meer HBE’s omdat de stroom nog groener is. Je krijgt dan voor elke 70 kWh een HBE; per kWh ruim 17 cent. Om hier ook een beeld bij te schetsen zou het bij een personenwagen dan gaan om €1.530 per jaar en bij een vrachtwagen zelfs €7.650 per jaar!

Aan de slag met HBE’s

Voordat je gebruik kunt maken van HBE’s zijn er nog een drietal zaken waar je rekening mee moet houden. Als eerste heeft degene die eigenaar is van de netaansluiting de HBE’s in eigendom. Mocht je dus huren en de energierekening niet zelf betalen doordat je inclusief huurt, dan dien je met de verhuurder in gesprek te gaan. Deze is in principe dan de eigenaar van de HBE’s.

Ten tweede is het pas vanaf 75.000 kWh laden per jaar interessant om gebruik te maken van HBE’s vanwege de extra kosten (zoals een jaarlijkse audit) die erbij komen kijken. 75.000 kWh staat gelijk aan ongeveer 1 à 2 elektrische vrachtwagens of 8 elektrische bestel- of personenwagens. Bereken dus op tijd wat je verwacht te laden per jaar.

Tot slot moet het inzichtelijk zijn wat het verbruik is van alle laadpalen voor de jaarlijkse audit. De laadpalen dienen hierdoor aangesloten te zijn op een backoffice zodat alle eisen gecheckt kunnen worden. Energiefacturen of handmatig de laadpaal aflezen zijn hiervoor niet voldoende.

Lanova_Mobiele_Lader_023_2
BarbaraTrienen__Lanova_nov2019008411212019

De toekomst van HBE’s

HBE’s blijven in ieder geval bestaan tot 2025. Daarna worden ze mogelijk vervangen door een nieuwe systematiek genaamd ERE’s (emissiereductie-eenheden). Deze ERE’s worden gebaseerd op de hoeveelheid gereduceerde kilogrammen CO2. De berekening zal er dan ook wat anders uit gaan zien dan voor HBE’s, maar voor elektrische auto’s en vrachtwagens zal deze som waarschijnlijk een vergelijkbare manier van belonen bieden. Ondanks de veranderende regelgeving zal het doel van minder CO2-uitstoot ongewijzigd blijven en zal de transportsector daar ook zijn bijdrage aan moeten blijven leveren.

Meer informatie? Bel gerust 088-0110301

Heb je een vraag en kun je deze niet vinden bij de veelgestelde vragen of wil je meer weten over de mogelijkheden? Laat een bericht achter en we komen er persoonlijk bij je op terug.

Bo Huijsman